Speciální pedagogika je oborem vycházejícím z respektu a citlivého vnímání životní situace lidí se speciálními vzdělávacími potřebami, jejímž cílem je podpořit je v maximalizaci svého potenciálu s využitím dostupných zdrojů, v hledání svého místa v životě a společnosti. Každý den se učíme společně – naslouchat, rozumět a sdílet.
Ve výzkumu podrobujeme relevantní faktory kritickému zkoumání a snažíme se uchopit jejich možný rizikový či ochranný potenciál a souvislosti, za nichž se projevují.
Zaměřujeme se na rozpoznání překážek a strategií, které souvisejí s rozvojem osobnosti a kvality života lidí se SVP.
Náš tým připravuje budoucí speciální pedagogy pro práci s lidmi se speciálními vzdělávacími potřebami všech věkových kategorií – raného a předškolního věku, v období školního věku, adolescence, v dospělosti a stáří.
Výzkumná oblast (pole):
Resilientní zdroje a rizika ve speciální pedagogice.
- Ve speciálně pedagogických přístupech (teorie, koncepce)
- V edukaci a v intervenci lidí se speciálními vzdělávacími potřebami (praxe)
Cílová skupina
Ve výzkumech analyzujeme situace, charakteristiky a formulujeme potřeby nejen lidí se specifickými vzdělávacími potřebami, nýbrž i lidí s nimi spojených jak formálními (pomáhající profesionálové), tak neformálními (rodina, přátelé, vrstevníci) vztahy.
Vstupy a výstupy
Ve výzkumu podrobujeme relevantní faktory kritickému zkoumání a snažíme se uchopit jejich možný rizikový či ochranný potenciál a souvislosti, za nichž se projevují. Zaměřujeme se na rozpoznání překážek a strategií, které souvisejí s rozvojem osobnosti a kvality života lidí se SVP.
Přístupy
K uvažování o dané problematice přistupujeme optikou konceptu resilience - relevantní faktory podrobujeme kritickému zkoumání a hledáme v možný rizikový či ochranný potenciál a souvislosti, za nichž se projevují.
Koncept
Snažíme se rozpoznávat jak překážky či ne-funkční strategie, tak zdroje a funkční strategie, které souvisí s rozvojem osobnosti a kvality života lidí se SVP.