Naše studentka/absolventka Mgr. Eliška Macků obdržela Cenu děkanky za akademický rok 2023/2024 za aktivní rozvoj občanské společnosti. Blahopřejeme a děkujeme. V rámci své diplomové práce Pacient s Duchennovou svalovou dystrofií z pohledu logopeda: Přenos zkušeností z Nizozemska do české praxe připravila paní magistra Macků českou verzi osvědčených postupů a metod nejen pro terapii poruch polykání.
Doporučené postupy: Terapeutické intervence poruch polykání a řeči u dětí s vrozenou myopatií, Duchennovou svalovou dystrofií, myotonickou dystrofií 1. typu a spinální muskulární atrofií 2. typu vznikly v rámci diplomové práce Pacient s Duchennovou svalovou dystrofií z pohledu logopeda: Přenos zkušeností z Nizozemska do české praxe jako adaptace pro českou praxi z původně nizozemského originálu, který byl sepsán nizozemskou logopedkou Mieke Kooi-van Es, Ph.D. a kolektivem z roku 2021.
Doporučené postupy představují prakticky orientovaný nástroj pro klinické logopedy s možnostmi terapeutických přístupů v problematice dysfagie, dysartrie, hypersalivace a orální hygieny u čtyř nervosvalových onemocnění dětského věku. Záměrem doporučených postupů je pomoci klinickým logopedům lépe pochopit potřeby pacientů, usnadnit klinické uvažování v kontextu dítěte a přispět tak ke zlepšení individualizované péče o tyto děti, jelikož i klinický logoped má v multidisciplinárním týmu v péči o pacienty s tímto onemocněním své opodstatnění.
Odkaz na českou adaptaci.
Odkaz na Radboud University Medical Center: původní verze a další adaptace.
Dále si dovolujeme sdílet užitečné materiály a příručky, které v rámci závěrečných prací vytvořili naši studující:
- Příručka pro učitele: Plán hodin uzpůsobených žákům se sluchovým postižením na motivy pohádky O špinavých uších od Ester Staré - vypracovala Klára Sychrová (bakalářská práce, vedoucí: Mgr. Marína Štibrányiová)
- Metodická příručka pro rodiče: Čteme s dětmi od narození do tří let - vypracovala Bc. Tereza Strnadelová (diplomová práce, vedoucí: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.)
- Sada karet pro fonematickou diferenciaci a percepci - vypracovala Marie Filipczyková (příloha B str. 102) (bakalářská práce, vedoucí: PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D.)
- Upravená kniha Knihožrouti: Kam zmizela školní knihovna? Úprava knihy pro čtenáře se sluchovým postižením, čtení s porozuměním - vypracovala Eliška Balážová (bakalářská práce, vedoucí: Mgr. Marína Štibrányiová)
- Terapeutický materiál pro osoby s mírnou kognitivní poruchou - vypracovala Bc. Kateřina Lorencová (diplomová práce, vedoucí: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D., konzultant: Mgr. Naděžda Lasotová, MBA)
- Materiál pro stimulaci řečových a neřečových funkcí u dětí předškolního věku: „Putování s pejskem Ťapkou“ - vypracovala Bc. et Bc. Ivana Kratochvílová (diplomová práce, vedoucí: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.)
- Pracovní listy pro klienty s afázií pro stimulaci morfologicko-syntaktické jazykové roviny - vypracovala Bc. Eliška Hocková (příloha str. 110) (diplomová práce, vedoucí: doc. PhDr. Ilona Bytešníková, Ph.D.)
- Podpora žáků s SPU v hodinách anglického jazyka se zaměřením na anglickou gramatiku – vypracovala Mgr. Monika Smetanová (příloha C str. 109) (diplomová práce, vedoucí: PhDr. Ivana Jůzová, Ph.D., a PhDr. Petra Dvořáčková)
Proč, kdy a jak hovořit o budoucnosti s dětmi v pěstounské péči na přechodnou dobu – průvodce pro pěstouny při jejich cílené podpoře a posilování dětí, které jim na přechodnou dobu „stát“ svěřuje. (příloha diplomové práce, vedoucí: doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.)
Těhotná v nácti. Webová stránka, která chce poskytnout oporu mladým těhotným dívkám, které si se svou situací neví rady.